Rzecznik konsumentów
Miejski Rzecznik Konsumentów w Lesznie został powołany przez Prezydenta Miasta Leszna dla wykonywania zadań samorządu powiatowego w zakresie ochrony konsumentów. Dlatego też rzecznik udziela pomocy tylko i wyłącznie mieszkańcom Miasta Leszna, którzy są konsumentami.
Mieszkańcy spoza Leszna mogą uzyskać pomoc u powiatowych rzeczników konsumentów, którzy działają przy Starostwach Powiatowych w powiatach, w których zamieszkują (adresy i numery telefonów można uzyskać na stronie www.uokik.gov.pl ).
Do podstawowych zadań Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Lesznie należy:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumenckich;
- wytaczanie powództw do sądu na rzecz konsumentów oraz wstępowanie, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów;
- prowadzenie edukacji konsumenckiej;
Konsumentem jest osoba fizyczna, która zawiera umowę z przedsiębiorcą w celu nie związanym bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową ( art. 22 ¹ kodeksu cywilnego ).
Sprawy konsumenckie to w szczególności:
- umowy sprzedaży;
- świadczenie usług (remontowych, naprawczych, wykonania mebli, stolarki okiennej itp.);
- świadczenie usług turystycznych;
- świadczenie usług telekomunikacyjnych;
- świadczenie usług przewozowych i pocztowych;
- świadczenie usług bankowych;
- świadczenie usług ubezpieczeniowych, gdy konsument ma podpisaną umowę z zakładem ubezpieczeniowym ( nie dot. odpowiedzialności z tytułu OC sprawcy szkody );
- świadczenie usług energetycznych;
- świadczenie usług związanych z obrotem nieruchomościami.
Rzecznik nie pomoże w sprawach:
- roszczeń przedsiębiorców,
- ochrony danych osobowych – zastrzeżenia w tym zakresie można zgłaszać do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych
Adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Telefon: 22 860 70 70 (płatne zgodnie z taryfą operatora)
Strona : www.giodo.gov.pl
- ochrony dóbr osobistych,
- ochrony praw pacjentów – zastrzeżenia w tym zakresie można zgłaszać do
Rzecznika Praw Pacjenta,
Adres: ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa
Infolinia/ telefon: 800 190 590
Strona: www.bpp.gov.pl
- ochrony praw ubezpieczonych w zakresie odpowiedzialności sprawcy szkody z tytułu OC – zastrzeżenia w tym zakresie oraz we wszystkich sprawach związanych z ubezpieczeniami oraz w sporach z instytucjami finansowymi np. bankami, SKOK-ami itp., można zgłaszać do Rzecznika Finansowego
Rzecznik Finansowy
Adres: Al. Jerozolimskie 87, 02-001 Warszawa
Telefon: 22 333 73 28, 22 333 73 28 ( płatne zgodnie z taryfą operatora)
Strona : www.rf.gov.pl
- prawa pracy
Okręgowy Inspektorat Pracy w Poznaniu Odział w Lesznie
Adres: ul. Magazynowa 4
Telefon : 65 520 59 27 (płatne zgodnie z taryfą operatora)
Strona : www.pip.gov.pl
- sporów z organami administracji publicznej ( np. ZUS, Urząd Skarbowy, Opieka Społeczna ),itp.
- sprawy z zakresu egzekucji komorniczej.