Problem z wnioskiem o paszport
Dodano 2021-05-31 10:58:32 Od dłuższego czasu do Urzędu Miasta Leszna docierają niepokojące sygnały od Mieszkańców. Zgłaszają, że nie są w stanie złożyć wniosku o paszport. Niektórzy starają się o to od kilku miesięcy. Niestety bezskutecznie. Elektroniczny system rejestracji wizyty jest niewydolny. Nie sposób się też dodzwonić, na numery telefonów podane na stronach internetowych Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu. Poprosiliśmy o wyjaśnienie tej sytuacji, poniżej publikujemy otrzymaną odpowiedź.- Z uwagi na obowiązujący stan epidemii wszystkie wizyty paszportowe w województwie wielkopolskim podlegają rezerwacji internetowej lub telefonicznej (przy czym w przypadku braku możliwości uzyskania połączenia telefonicznego możliwy jest kontakt drogą elektroniczną na wskazany adres e-mail, szczegółowe informacje: https://www.poznan.uw.gov.pl/paszporty-komunikaty).
- Obowiązujące obecnie (od połowy maja br.) zasady obsługi klientów w sprawach paszportowych pozwalają na przyjęcie łącznie we wszystkich 10 lokalizacjach paszportowych w województwie wielkopolskim 742 klientów dziennie w celu złożenia wniosku i odbioru paszportu. Funkcjonuje minimum 20 stanowisk obsługi. Dla porównania w okresie:
- 01.11. - 07.12.20: funkcjonowało 11 stanowisk, maksymalna liczba klientów wynosiła 223,
- 08.12. - 16.12.20: funkcjonowało 14 stanowisk, maksymalna liczba klientów wynosiła 286,
- 17.12.20 - 08.01.21: funkcjonowało 19 stanowisk, maksymalna liczba klientów wynosiła 391,
- 11.01 - 29.01.21: funkcjonowało 20 stanowisk, maksymalna liczba klientów wynosiła: 420,
- 01.02 - 10.05.21: funkcjonowało 20 stanowisk, maksymalna liczba klientów wynosiła: 503.
- Internetową rezerwacją objętych jest dziennie 376 wizyt (w 5 z 10 lokalizacji, każdego dnia "uwalniany" jest nowy termin), rezerwacji telefonicznej podlega dziennie 366 wizyt (w 10 lokalizacjach).
- Rezerwacje wizyt przyjmowane są na okres 4 tygodni, w szczycie pandemii były to wyłącznie 2 tygodnie.
- Wizyty odbywają się w reżimie sanitarnym. Stanowiska obsługi klienta oraz na poczekalni podlegają dezynfekcji. Klienci w trakcie wizyty są zobowiązani do:
- zakrywania ust i nosa przy pomocy maseczki oraz odsłonięcia twarzy w celu identyfikacji lub weryfikacji tożsamości danej osoby, na prośbę pracownika Urzędu,
- dezynfekcji rąk po wejściu do budynku Urzędu, w którym dostępny jest automatyczny dozownik z płynem do dezynfekcji,
- zachowania odległości co najmniej 1,5 m od innych osób przed i w budynku Urzędu.
- Żadna z wielkopolskich lokalizacji paszportowych nie zaprzestała obsługi klientów z uwagi na stan zagrożenie epidemicznego lub stan epidemii. Przejściowo wprowadzano ograniczenie polegające na wyłącznej obsłudze klientów w sytuacji niecierpiącej zwłoki. Największy spadek w liczbie przyjętych klientów odnotowano w kwietniu 2020 r. oraz listopadzie 2020 r.
- W Oddziale Paszportów w Lesznie od marca 2020 r. do kwietnia 2021 r. przyjętych zostało łącznie 9.952 klientów. Obecnie dziennie przyjętych może zostać 70 klientów. Wizyty zaplanowane są co 10 i 15 min. Podejmowane są starania, aby wykorzystać każdy zwolniony termin.
- Od 2013 r. obowiązuje odmiejscowienie usługi paszportowej, co oznacza, że wniosek o dokument paszportowy można złożyć w dowolnej lokalizacji paszportowej na terenie kraju. Każdy klient obsługiwany jest, co do zasady, dwukrotnie, przy złożeniu wniosku o dokument paszportowy oraz przy odbiorze paszportu.
- Zgodnie z posiadanymi danymi najbardziej obciążone ("oblegane") są stanowiska obsługi klienta w Oddziale Paszportów w Kaliszu, Oddziale Paszportów w Lesznie oraz TPP w Ostrowie Wlkp., w których około 10-14% klientów stanowią mieszkańcy województw ościennych.
- Stan obsługi klienta w sprawach paszportowych podlega stałemu monitorowaniu, a zasady dostosowaniu do zmieniających się okoliczności.
Anna Czuchra
Oddział Mediów i Komunikacji Społecznej
Gabinet Wojewody
e-mail: biuroprasowe@poznan.uw.gov.pl
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
www.poznan.uw.gov.pl