Kluczem jest dobra oferta

Dodano 2017-01-04 13:14:45 Wszyscy chcielibyśmy spędzać czas w centrum miasta, w którym można odwiedzić ciekawy butik, wypić dobrą kawę, spotkać znajomych, przysiąść na ławce, obejrzeć wystawę czy załatwić sprawę w firmie. Miasto Leszno, we współpracy ze specjalistyczną firmą komercjalizującą powierzchnie oraz z właścicielami kamienic i lokalnymi przedsiębiorcami będzie dostarczać mieszkańcom coraz więcej pretekstów do odwiedzenia Starówki.

W tej chwili na Rynku w Lesznie i okolicznych ulicach jest około 50 pustych lokali handlowych. W zdecydowanej większości należą one do prywatnych właścicieli. Do tych lokali trzeba dodać te, których najemcy nie do końca pasują do „serca miasta”. Od wielu lat trwa dyskusja, w której jedni starają się wykazać atuty Starówki, drudzy wskazują, że oferta sklepów, gastronomii, usług jest coraz uboższa i mniej konkurencyjna. Wśród lokalnych przedsiębiorców na szczęście nie brak takich, którzy inwestują i otwierają nowe sklepy, restauracje, kawiarnie, zdobywając wielu lojalnych klientów. Powoli jednak wszyscy stają się zgodni co do tego, że zainteresowanie Starówką jest zależne od zapewnienia właściwej i kompleksowej oferty dla coraz bardziej wymagających mieszkańców. Oczekują oni atrakcyjnych miejsc do wielu aktywności: robienia zakupów ale też spędzania wolnego czasu, spotkań z przyjaciółmi, korzystania z usług, rozwijania swoich zainteresowań czy po prostu pracy. Takie podejście pomoże otworzyć centrum na zupełnie nowe grupy potencjalnych klientów. Tylko jak to wszystko zrobić?

Połączenie tradycji z nowoczesnością

Jak połączyć handlową tradycję z usługową nowoczesnością – by ludzie chętnie przychodzili do centrum na zakupy do kawiarni i zegarmistrza? By w centrum chcieli pracować ludzie młodzi i kreatywni, wspierając także swoimi zdolnościami rzemieślników? Jak zbudować atrakcyjną dla mieszkańców i przyjezdnych ofertę na Starówce i jak zachęcić ich do częstego odwiedzania tej części miasta? Już z samej liczby pytań wynika, że problem jest złożony a jego rozwiązanie nie nastąpi od razu. Miasto Leszno proponuje, żeby pracę rozpocząć od zmniejszania liczby pustych lokali w centrum.

– Jesteśmy zdeterminowani do tego, aby przywrócić centrum naszego miasta dawną świetność. Miasto Leszno będzie prowadzić i wspierać inicjatywy, które sprawią, że z jednej strony Starówka zapełni się ludźmi, którzy chętnie będą spędzać na niej czas, a z drugiej – że pojawi się na niej ciekawa i różnorodna oferta sklepów, gastronomii czy aktywności deklarował w grudniu prezydent Łukasz Borowiak podczas spotkania zorganizowanego przez LSH Starówka.

Co mogą zyskać właściciele kamienic i lokali w centrum?

We współpracy z NAI Estate Fellows Oddział Poznań, firmą specjalizującą się w komercjalizacji powierzchni powstanie w pierwszej kolejności dokument zawierający rekomendacje działań dla właścicieli kamienic, przedsiębiorców – najemców i władz miasta w celu poprawy sytuacji. Ale, jak przekonuje Patrycja Masiarek, prezes zarządu Estate Fellows Poznań:

To nie dokument jest najważniejszy ale rozpoczynająca się współpraca, do której zapraszamy wszystkich właścicieli kamienic zlokalizowanych na starym mieście. Celem naszych działań, będzie całościowe podejście do sprawy.  Wspólnie z miastem rozpoczynamy działalność doradczą, podpowiemy  jak właściciele lokali powinni ze sobą  współpracować, w jaki sposób powinni szukać najemców dla lokali. W pracy wykorzystamy nasze wieloletnie doświadczenie w komercjalizacji m.in. galerii handlowych – mówi Patrycja Masiarek.

Współpraca ze specjalistyczną firmą „z zewnątrz” zagwarantuje właścicielom kamienic i lokali bezstronność oraz zaangażowanie, które przełoży się na efekty. Jakie korzyści osiągną właściciele kamienic i lokali współpracując ze sobą? Będzie możliwe wprowadzenie wspólnego poziomu cen najmu. Jednolite  dla wszystkich wzory umów najmu zwiększą bezpieczeństwo prawne właścicieli i będą gwarancją dobrej współpracy dla najemców. Właściciele nieruchomości, dzięki doradztwu NAI Estate Fellows będą świadomi, jak przygotować lokale pod różnorodną działalność, nie tylko handlową, ale też usługową czy biurową. Patrycja Masiarek zwraca uwagę na pomieszczenia w górnych kondygnacjach – dzięki nim można zwiększyć dostępną powierzchnię biurową na wynajem. Pracownicy firm oraz odwiedzający ich często klienci to atrakcyjna grupa docelowa, np. dla gastronomii czy sklepów.

Siła tkwi w kreatywności

Zapełnienie wszystkich lokali czy zróżnicowanie obecnych najemców to cel, którego nie da się osiągnąć od razu. Obecnie największe obawy budzi niewielkie dotąd zainteresowanie właścicieli kamienic. Bez udziału sporej liczby podmiotów nie uda się właścicielom lokali wprowadzić zmian, prowadzić akcji informacyjnych czy marketingowych, a co za tym idzie, osiągnąć korzyści.

Aby zmienić przyzwyczajenia klientów co do spędzania czasu i zachęcić ich do powrotu na Starówkę potrzeba  co najmniej  dwóch lat intensywnej pracy merytorycznej i promocyjnej – zwraca uwagę Patrycja Masiarek.

Konieczne będą działania wspierające i edukacyjne skierowane do przedsiębiorców, aby pokazać, jak można dostosować swoją ofertę do oczekiwań klientów, jak skutecznie promować produkty i usługi, czy jak przyciągnąć nowe grupy konsumentów, w tym młodych aktywnych i ludzi na Starówkę. Działania te będą prowadzone wspólnie przez Miasto Leszno i NAI Estate Fellows.

– Będziemy dzielić się naszą wiedzą i doświadczeniem, natomiast decydująca dla powodzenia działań będzie wola współpracy i determinacja właścicieli kamienic i przedsiębiorców. Każdy będzie musiał się zaangażować i dać coś od siebie, choć nie zawsze będzie to oznaczało oczywiście wkład finansowy – zaznacza Patrycja Masiarek.

Co to może oznaczać w praktyce? Zaprosimy, w porozumieniu z właścicielami, artystów, rzemieślników, do prezentowania w pustych lokalach swojej twórczości, organizowania wystaw, spotkań, warsztatów i eventów. Wolne lokale to spora przestrzeń, której z reguły brakuje na taką działalność, a wynajem okazjonalny jest już popularny w wielu miejscach w Polsce. Mieszkańcy Leszna będą mieli więcej pretekstów do odwiedzania Starówki, a odświeżone i otwarte lokale zyskają szansę, by zaprezentować swój potencjał. Darmowe udostępnienie czy odmalowanie może przynieść efekty.

Trzeba na nowo przyzwyczaić mieszkańców, że w pustym dotąd miejscu coś się dzieje. A rosnąca popularność miejsca to ważny sygnał dla potencjalnego najemcy  – przywołuje wcześniejsze doświadczenia Patrycja Masiarek.

Miasto chce w podobny sposób promować leszczyńskich kreatywnych przedsiębiorców, którzy tworzą ciekawe rzeczy a koncentrując swoją sprzedaż czy promocję w Internecie i nie posiadając swoich sklepów stacjonarnych pozostają nieznani lokalnej społeczności.

O tym, że warto działać na rzecz rewitalizacji tej części miasta, świadczy choćby duże zainteresowanie nowymi inicjatywami miejskimi – rynkami śniadaniowymi, kinem letnim na Placu Metziga czy Leszczyńskim Jarmarkiem Świątecznym. Miasto ma kolejne pomysły na wspieranie przedsiębiorczości i kreatywności mieszkańców na tym obszarze, będzie o tym informować w miarę ich realizacji.

Co mogą zyskać właściciele kamienic w centrum na współpracy?

+ kategoryzacja lokali i obiektywna, zewnętrzna ocena stanu i wartości

+ ustalony dla wszystkich rekomendowany poziom cen czynszów,

+ działania zwiększające atrakcyjność i podnoszące wartość lokali,

+ bezpieczeństwo prawne umów najmu,

+ centrum jako jeden „organizm”  - rekomendacje co do potencjalnie najbardziej zyskownego przeznaczenia lokalu,

+ aktywne działania komercjalizacyjne przyciągające najemców i klientów,

+ wspólna promocja i edukacja

+ sieciowa rozbudowa relacji z potencjalnymi najemcami

+ praktyczne podejście do współpracy nastawione na konkretne efekty.

Kontakt

Jesteś właścicielem kamienicy w centrum? Skontaktuj się, aby rozpocząć współpracę i być na bieżąco ze zmianami na Starówce:
Michał Cieślak,
Wydział Promocji i Rozwoju,
Al. Jana Pawła II 21a
Tel. 65/529 46 45
Kom. 667 909 901
Mail: mcieslak@leszno.pl